вівторок, 5 травня 2015 р.

Реформа децентралізації без залучення громад ризикує стати провальною

Впровадження децентралізації влади, основна логіка якої сьогодні базується на просуванні нового територіально-адміністративного розподілу країни, не відповідає духу самої реформи. Не можна примушувати ті ж самі села добровільно об’єднуватись згідно стратегічному плану у нові громади і зробити це цивілізовано, не маючи такої важливої основи як органи самоорганізації населення, в яких повинна концентруватись влада громадян.

Процес укрупнення районів і формування нових територіальних одиниць на карті України має йти паралельно з розбудовою фундаменту для реального самоврядування. Це стосується і переселенців, які на новому місці проживання не інтегровані у життя громад, які їх прийняли.
В цьому впевнені громадські активісти, науковці, представники органів місцевої влади і члени Всеукраїнської асоціації сприяння самоорганізації населення, які ініціювали обговорення законопроектів «Про органи самоорганізації населення» (нова редакція) (№2466) та «Про загальні збори (конференції) членів територіальних громад за місцем проживання» (№2467).
На круглому столі, що відбувся в готелі «Київ» 29 квітня, було наголошено на необхідності прийняття цих законопроектів, які були зареєстровані у Верховній Раді за підписами 17 народних депутатів з різних політичних фракцій.
Учасники круглого столу зазначили, що громадяни у містах та селах повинні мати можливість вільно створювати органи самоорганізації населення, які є базовим елементом для справжнього народовладдя. Власне це й має стати однією з ідей реформи децентралізації влади. Закони, які сьогодні регламентують створення органів самоорганізації населення (ОСН), є застарілими та мають бути переглянуті відповідно до сучасних потреб та з використанням отриманого досвіду.
Народний депутат, голова Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Сергій Власенко зазначив, що децентралізація – це не просто модне слово. Це те, без чого наша держава не зможе виконати свої цілі. «Основним елементом реалізації реформи є самоорганізація населення. Запропоновані закони, будучи відображенням європейського і світового досвіду, допоможуть громаді самоорганізуватися», - підкреслив пан Власенко.
Заступник голови Адміністрації Президента України Ростислав Павленко також вважає, що влада повинна створити реальні умови, щоб люди могли бути почуті та впливати на управлінські рішення. «Я пам’ятаю, що ці законопроекти ще під час минулого скликання ВРУ виступали альтернативою відповідним законодавчим ініціативам уряду Азарова, якими той намагався встановити вертикаль в радянському стилі, коли «управдом - друг людини».
Народний депутат України (фракція «Народний фронт») Віталій Сташук впевнений, що запропоновані проекти заслуговують на підтримку українського парламенту.
Законопроекти взаємодоповнюють один одного і, за твердженням голови Всеукраїнської асоціації сприяння самоорганізації населення Андрія Крупника, їх ідея полягає в тому, щоб посилити ініціативу людей спільно вирішувати важливі життєві питання та впливати на дотримання їх інтересів.
Є багато прикладів такої ініціативи: в Херсоні будинкові комітети контролюють надання житлово-комунальних послуг, сільські ОСНи на Волині залучають громаду та до благоустрою територій та ремонту доріг, коли в районному бюджеті на це коштів немає.
Необхідно відмітити, що на сьогодні немає чіткої процедури проведення загальних зборів мешканців за місцем проживання, а це безпосередньо впливає на життєздатність ОСНів. У такій невизначеності виникають ситуації, коли ту чи іншу громаду може представляти людина, яка навіть не проживає в ній. Це призводить до викривлення і маніпуляцій.
Також не можна ігнорувати те, що в країні з’явились вимушені переселенці з АР Крим та Луганської і Донецької областей, які поповнили громади населених пунктів і які де-факто не інтегровані в них. Сьогодні ці люди не мають чітко окресленого інструменту, завдяки якому вони могли би брати повноцінну участь у житті мікрорайону, села чи міста, куди вони переїхали. Впровадження реформи децентралізації влади має обов’язково враховувати і цей нюанс.
Щодо питання переосмислення вертикалі відповідальності у суспільстві, то присутня на круглому столі експерт з питань місцевого самоврядування, член Європейської комісії за демократію через право (Венеційська комісія) від України (2007-2013 рр.) Марина Ставнійчук наголосила, що самоорганізація на місцевому рівні – це джерело формування активної позиції та відповідальності людей за свої дії, що, в тому числі, дуже важливо для проведення чесних місцевих виборів.
По завершенню круглого столу більшість учасників підписали спільну заяву громадськості з підтримки законопроектів.Захід проводився за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Довідка:
Згідно опитування, біля 80% українців виступають за децентралізацію та розширення повноважень місцевого самоврядування. Переважно тому, що вважають: тоді вони зможуть посилити свій вплив на органи влади. Цей вплив, зокрема, відбувається через загальні збори або конференції мешканців, а також органи самоорганізації населення (ОСНи), які дбають, щоб життя в громаді було гідним, комфортним, безпечним та згуртовують для цього людей.
Але чинне законодавство поки що не дає більш ніж 1500 ОСНам ефективно працювати, а мешканцям – спільно та легітимно вирішувати важливі питання на зборах. Розроблені законопроекти мають подолати цю проблему і, на думку експертів Асоціації, допоможуть спільним зусиллям влади, мешканців та інститутів громадянського суспільства зробити громади дієздатними. Важко уявити, як децентралізація може відбутись без участі самих громад.





Еще статьи по теме:

Немає коментарів: