понеділок, 29 лютого 2016 р.

Люстрація на Херсонщині: розбудова спроможності громадських активістів

26 лютого 2016 року у «Кризовому медіа-центрі. Херсон» (вул. 9 Січня, 30) відбулася прес-конференція Херсонської обласної організації КВУ на тему «Громадський моніторинг процедур очищення влади на Херсонщині: люстрація – справа кожного».


Галина Бахматова, заступник голови Херсонської обласної організації ВГО КВУ, наголосила на тому, що люстрація нерозривно пов’язана ще з трьома процесами: десталінізація, деленінізація, декомунізація, без яких повна люстрація неможлива.

Всеукраїнське соціологічне дослідження 2015 року показало, що дев’ять із десяти громадян України вважають люстрацію гарячою потребою суспільства, в ній - народне серце та надії, розчарування та біль, віра та справедливість, людей надихає позитивний приклад країн Східної Європи, особливо Польщі та Східної Німеччини.

Але без громадського контролю не буде реальної люстрації, яка в Україні проходить, згідно Закону, децентралізовано. І для підготовки громадських моніторів потрібна широка інформаційно-просвітницька кампанія про законні процедури люстрації, популяризація можливостей та методів народного моніторингу влади – саме це і роблять експерти ХОО КВУ, які на основі інструментів громадського моніторингу люстрації розробили спеціальний Контрольний лист (анкету).

Громадські активісти-монітори люстрації в Україні повинні знати, що Люстрація за законом – це не суд Лінча, не самосуд, не тюрма, не покарання, не помста, не політична розправа. Це повага до прав людини, можливість оскарження та пояснення, це чіткі критерії та правила, це належна процедура. Механізм люстрації - це не процес, а це РЕЗУЛЬТАТ, який виражається в двох аспектах: звільнення та заборона. Слово люстрація з латинської мови значить «очищення шляхом жертвоприношення».

Люстрація згідно українського законодавства - це встановлена Законом України «Про очищення влади» або рішенням суду ЗАБОРОНА окремим фізичним особам обіймати певні посади (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, не довічно, а на строк 5 або 10 років. Над люстрацією працюють разом Мінюст та Громадський комітет з люстрації, Відділ Єдиного державного реєстру осіб щодо очищення влади, Департамент з питань люстрації при Мінюсті, Комісія з перевірки суддів.

Станом на 19 лютого 2016 р. в Україні було люстровано 878 осіб, ще 145000 діючих чиновників пройшли або наразі проходять перевірку. На Херсонщині 9800 держслужбовців пройшли люстраційні перевірки. Але проблеми та ризики люстрації по-українські набагато більші за позитивні результати: це ухилення осіб від процесу люстрації різними засобами, це проблеми перевірки декларацій, це недолугості законодавства, популізм та спекуляції політиків. Люстрація в Україні - це історія саботажу та контрреволюції, згідно вислову керівника Департаменту з питань люстрації, тому що держава в люстрації не зацікавлена. Єдина підтримка проведення люстрації іде від НУО та від деяких молодих людей у владі. У Верховній Раді України зареєстровано відразу кілька законопроектів щодо внесення змін до Закону «Про очищення влади».

ЛЮСТРАЦІЯ – СПРАВА КОЖНОГО, а головний рушій люстрації – громадянин, який може допомогти очистити владу і надати грамотну інформацію про особу, яка підлягає люстрації на Гарячу телефонну лінію: (093) 285-55-71, або http://lku.org.ua/lustskarga,м , grlustration@minjust.gov.ua
Ірина Ухваріна, журналіст газети «Вгору» (Херсонський Фонд милосердя та здоров’я) розповіла власний досвід про перші результати практичного проведення моніторингу очищення влади в Херсонські ОДА на основі підготовленого Контрольного листа монітора.

Співробітники ХОДА Горішіній Олексій - заступник керівника апарату-начальник організаційного відділу та Тройнова Тетяна - головний спеціаліст відділу кадрової роботи апарату ОДА розказали про процедури перевірок та люстрації в обласній адміністрації. Це був погляд з боку влади.

Горішній Олексій представив звіт, щодо етапів перевірки держслужбовців, згідно Закону про очищення влади:

«Підлягають перевірці особи, що зараз перебувають на державній службі, а також ті, що подаються свої кандидатури на роботу в ці структури. Перевірка проходила в три етапи – перший етап розпочався в березні 2015 року. Тестувався на заступниках голови обласної державної адміністрації, керівника апарату ОДА, керівників структурних підрозділів ОДА. Другий етап перевірки розпочався в червні 2015 року, стосувався заступників керівників структурних підрозділів ОДА, її апарату. Третій етап – в липні місяці, який стосувався абсолютно всіх – тобто, тих осіб, які перебувають на державній службі. Відмов від проведення перевірки в ОДА не було – всі написали заяву на проведення перевірки.

Відповідальним структурним підрозділом в ОДА, який займається процесом очищення влади – це є відділ кадрової роботи апарату ОДА. На сьогоднішній день перевірку пройшли 72 особи в апараті ОДА і 199 осіб її структурних підрозділів. Фактів звільнення за фактом перевірки не було».

P.S.: Контрольний лист - розроблену методику моніторингу люстрації - можна отримати написавши лист на нашу електронну адресу kherson.cmc@gmail.com

Еще статьи по теме:

Немає коментарів: