понедельник, 14 сентября 2015 г.

Нова Каховка: підсумки виконання обіцянок

Проаналізувавши передвиборні обіцянки всіх партій, які пройшли на виборах в Новокаховську міську раду на виборах 2010 року, ми виявили цікаві результати – 76 з наданих обіцянок не підлягають вимірюванню, тобто ті, які є яскравим прикладом популізму або просто скопійованими з передвиборних програм всеукраїнських осередків. 

Наприклад:
1.    Залучення інвестицій (куди, звідки і скільки не уточнюють – таким чином депутат міг залучити 1 гривню і вважати що обіцянка виконана)
2.    Захист підприємців (яких, як і від чого?)
3.    Створення належних умов роботи сільськогосподарських підприємств, кооперативів, фермерських господарств (для міста ця обіцянка звучить доволі дивно)
4.    Адресна цільова грошова допомога населенню (відвертий популізм, обіцяючи гроші населенню)
5.    Вирішення проблем громади (?)
6.    Мережа пристойного громадського харчування (?)
Таких обіцянок було доволі багато. Більшість з них не мали ніяких кількісних вимірів, наприклад: «Створення найкращих умов для мешканців громади та підприємств, які працюють на цій території», не уточнюючи яких саме умов, що для цього буде зроблено і як подолати конфлікт інтересів громади і підприємств. Подібні обіцянки не можуть сприйматись як конкретні і вимірювані.
Одним з факторів, окрім відкритого зловживання популізмом, може бути відсутність професійних кадрів, які змогли б, використовуючи власний досвід і знання, проаналізувати проблеми та розробити чіткі кроки їх подолання, без завищення власних можливостей.
Всі обіцянки було розділено на чотири категорії:
Категорія    Кількість
Соціальна сфера    15
Економічна сфера    5
ЖКГ    9
Інше    47
До розділу «Інше», який зібрав більше всього обіцянок, увійшли всі ті обіцянки, що «регулюють» сфери, не пов’язані з іншими, чи ті, які охоплюють в собі більше однієї сфери.

Отже, з цієї таблиці видно, що більша частина класифікованих обіцянок стосується соціальної сфери. Це не дивно, бо соціальні виплати і підвищення зарплат є однією з основних тем, які цікаві виборцям, з точки зору політиків. Економічна сфера набрала найменшу кількість обіцянок - складно обіцяти щось конкретне по економіці регіони, тим паче що для цього потрібно використовувати професійну лексику, яка незрозуміла виборцю. ЖКГ, як водиться, теж не обійшлося без своїх обіцянок – проблем з житлом та благоустроєм міста завжди «вище криши».
Конкретизуючи загальні показники наводимо таблицю «обіцянки, що не підлягають вимірюванню» по партіям, разом з «конкретними обіцянками»:

Порівнюючи отримані дані по двом показникам – не вимірювані обіцянки і конкретні обіцянки – позиція партій стає зрозумілою. Акцентувати увагу на тому, що з їх точки зору хоче почути виборець, при цьому не накладаючи на свої плечі конкретних обов’язків. Передвиборні обіцянки є свого роду контрактом між виборцем і кандидатом – «ви інвестуєте свій голос в мене, а отримаєте..» (далі по пунктах передвиборної програми). Однак, відмінність такого «передвиборного контракту» з тими, які використовуються в бізнесі – бізнесмени та інвестори ніколи б не вклали свій капітал в такі неконкретні і вітальні обіцянки, які надають кандидати. Особливо цікавою така ситуація стає після розуміння, що більшість депутатів мають свій бізнес і не раз працювали із залученням інвестицій.
Слід зазначити, що конкретні обіцянки також були присутні. Наприклад:
•    Будівництво ЛЕП-750 кВ та підстанції 750/330 кВв, яка буде проходити по території новокаховської громади;
•    Винесення ЛЕП за межі міста через її шкідливість, та неможливість житлового будівництва поблизу неї;
•    Створити спеціальну депутатську комісію, можливо із залученням депутатів обласної ради по питанню виділення коштів для ремонту гуртожитків.
•    Запровадження у школах посади Тьютора;  
•    Завершення розробки генплану;
•    Запровадження обов’язкових медичних оглядів населення;
Всього ми нарахували 33 конкретні обіцянки, виконання яких було б можливо заміряти. Деякі партії, такі як КПУ та Руський блок, взагалі не надали конкретних обіцянок, обійшовшись тільки загальними, не вимірюваними.
Переходячи до доволі логічного питання виконання передвиборних обіцянок, хотілося б одразу показати можливості тієї чи іншої політичної сили в міській раді. Критерієм «здатності» партій виконувати свої обіцянки стала кількість депутатів від партії в міській раді:

Отже, у Партії Регіонів було найбільше представництво в міській раді Нової Каховки (27 депутатів з 50), таким чином ця політична сила мала всі можливості самостійно керувати містом і приймати всі необхідні рішення для виконання свої передвиборних обіцянок. Всі інші партії, що пройшли до міської ради, спочатку мусили б домовитись з депутатами Партії Регіонів і працювати в тісній співпраці, бо навіть при повній консолідації, вони б не змогли самостійно приймати рішення, бо разом набирали лише 23 голоси (це не враховуючи те, що деякі партії традиційно підтримували провладну силу).
Одразу треба зазначити, що аналізувались лише передвиборні програми і обіцянки. Отже ці дані не є демонстрацією всієї роботи депутатського корпусу, тільки того, як політичні партії виконували ті обіцянки, які надавали виборцям, в обмін на їх голос.
За 5 років було виконано 4 пункту, з конкретних обіцянок, які надали партії, що пройшли до міської ради.
Одразу слід виділити обіцянку, які не входили в компетенцію міської ради:
•    Прийняття на законодавчому рівні гарантій збереження української мови як єдиної державної
Дві інші обіцянки, що були виконані, стосувались транспортної мережі, ремонтів доріг та зупинок. Тобто саме те, на що з бюджету міста, та за рахунок державних субвенцій, виділяються великі кошти кожного року. Більше того, в Новій Каховці за зупинками мають доглядати самі фірми, що займаються громадським транспортом.
Остання обіцянка стосувалась благоустрою міста,а саме:
«Захист берегової лінії, парків, джерел, зелених зон  Нової Каховки від продажу. Відновити проект відродження парку, зупинити подальше захоплення берегової лінії».
Виконання обіцянок, що пов’язані з благоустроєм і на які теж щедро виділяються гроші з міського бюджету, є, мабуть, найбільш вигідною позицією. Адже, такі зміни завжди помітні громадянам і позитивно оцінюються всіма жителями міста.
Аналізуючи все вище сказане можна констатувати наступне:
•    Більшість політичних партій не формує свої обіцянки конкретними, вимірюваними пропозиціями
•    Більшість обіцянок не знаходять втілення протягом всієї каденції, навіть якщо партія має більшість в раді
Причини такого відношення до передвиборних обіцянок можуть бути різні і залежатимуть лише від рівня невдоволеності чи радикальності аналітика, який візьметься шукати відповідь на питання «Чому обіцянки неконкретні і чому навіть конкретні – не виконуються?».
Ми можемо констатувати лише те, що сама система «передвиборних обіцянок» себе вижила і необхідно шукати їй заміну. Чи послідовною програмою розвитку від партій, звіти по якій можна буде легко знайти, чи стратегічним плануванням поступових дій кожного міста. Систем насправді багато, ще більше можна створити, за наявності політичної волі та активної участі громади.
Політичні партії та окремі політики мають повернути довіру громадян і створити умови, щоб пересічний українець перестав ігнорувати вибори і почав приймати участь у житті країни.


Еще статьи по теме:

Комментариев нет: